Baltak (Tidaholm)

Blogginlägg relaterade till Baltak (Tidaholm)

Bra fiske med spiders i Baltak!

Publicerat Monday, August 24, 2009

Baltak i går- söndag

090823-1

Regnbåge på 37 cm, föll för en Partridge & Primose

Efter en lång övervägning fick det bli en tur till Baltak igen. Min vän Martin Gustavsson, som arbetar som guide för Hökensås sportfiske, mötte upp vid ån strax efter klockan sex.

Tidigare i juli månad så var nattsländorna i full gång direkt på morgonen. Nu kunde vi se dem först efter 07:30, går det mot höst månde?

Martin och jag inväntade dom första vaken nedan fallet, tillsammans. Ingen mening att börja kasta förrän fisken är aktiv. Efter en stunds väntan kom emellertid några fiskar i gång och började vaka mer regelbundet. Det var ganska mycket "micro caddis" både på ytan och i luften, vilket vi därför antog var det som fisken tog. Jag prövade först med en F- Fly i storlek 16, men icke, det var först då jag gick ner ytterligare i storlek som fisken började nappa. Bäst tog de på en F- Fly i storlek 20, men jag tror att en ännu mindre fluga skulle ha fungerat bättre ändå.

Martin och jag krokade båda ett par fiskar, några av dem var i mitt tycke riktigt fina och i bra kondition. Efter att Martin åkte vidare för att jobba så upphörde fisken att vaka. Jag bytte ut min F- Fly till ett team av våtflugor i stället. Som toppfluga använde jag en March Brown # 12, primose & Partridge # 18 som mellanfluga och en "haröreflymf" # 14 som ändfluga.

Flugteamet fiskade jag på traditionell uppströms våtflugemanér med ganska kort lina. Efter att flugorna driftat förbi min egen position så lät jag dem driva vidare nedströms ytterligare ett par meter. Just då linan stramade upp vid slutet av driften och flugorna började stiga mot ytan kom första hugget. Trots att inte fisken var någon jätte så bjöd den ändå på ordentligt motstånd i det snabba vattnet. Fisken tog i höjd med övre röret, mot andra sidan mellan två stenar.

Längre nedströms valde jag att koncentrera fisket mot egna kanten. Det vill säga mot stenkanten utmed odlingssidan av ån. Eftersom de flesta oftast väljer att enbart fiska av åns mittdel eller "motsida" så brukar här vara ett bra ställe.

Jag fick ett par verkligt fina regnbågar även här, en av dem såg ut som vilken vild fisk som helst. Hela fisken skimrade svagt i rosa och fenorna var helt oskadda.

Ytterligare några bågar krokades på väg nedströms mot odlingspolen. De flesta av dem tog på mellanflugan, bara en valde toppflugan.

Noterbart var att fisken nästan aldrig tog då flugorna fridriftade, bara då jag fiskade hem flugorna långsamt mot strömmen.

- Herre min tid, Pritt eller någon av de andra Yorkshire-gubbarna skulle svimma om de sett detta.

090823-2

Gamla tiders spiderflugor var mycket lättdressade

I dag måndag har det blivit en verkligt lyckad tur till klubbån, läs mer om detta i morgon.

Fina öringar i Baltak

Publicerat Monday, August 17, 2009

090816

Gårdagens fiske gav mersmak, det blev en tur till Baltak även i dag. Tillsammans med Niklas var jag på plats vi odlingen redan vid halv sju. Inga vak syntes till ännu, så det skulle bli tid för lite "tjecknymfinstruktion". Niklas känner till tekniken sedan flera år, men vi har aldrig tagit oss tid att finjustera det där sista. Många som testar på tekniken upplever det svårt att hålla upp linan tillräckligt mycket ovanför vattenytan. Om man inte gör det finns det risk för att flugorna börjar dragga och lyfts upp från botten. Niklas fattade galoppen direkt och krokade första fisken efter bara några kast. Det var dags för mig att gå vidare uppströms för att leta efter vakande fisk.

I går var vakintensiteten betydligt högre, i dag såg jag bara ett fåtal fiskar bryta ytan. Förmodligen var det den starka vinden som höll borta sländorna från vattenytan. Efter en stund hittade jag dock ett par fiskar som bröt ytan mer regelbundet. Prövade först några olika nattsländeimitationer som alla ratades. Bytte slutligen till en F-fly som gjorde jobbet. Fisken visade sig vara en färna, ingen jätte men ändå en vacker fisk på knappa halvkilot.

090816-1

Niklas med en "tjecknymfad" regnbåge

Niklas krokade och fick ytterligare några regnbågar på en liten brun jiggnymf utmed stenkanten vid odlingsströmmen. Jag själv fortsatte att fiska av det snabba vattnet en bit nedströms med ett våtflugeteam. Att fiska våtfluga är otroligt kul, lika spännande som torrfluga och lika precisionskrävande som tjecknymf. Jag fiskar mina våtflugor fridriftandes, antingen med tvär- eller uppströmskast.

Noterbart var att då flugorna "bara" driftade med strömmen så hände ingenting. Men då jag satte fart på dem genom att höja spötoppen, då togs de direkt.

Utanför bordet vid odlingen var fisket med våtfluga riktigt bra. De flesta tog då flugorna driftat en stund och befann sig precis utanför för mig. Våtflugefiskets svårighet ligger i att kunna se på linan då fisken hugger, de napp man känner utgör nämligen bara en bråkdel. En av regnbågarna mätte ca 40 cm, men var tämligen nyutsatt vilket tyder på att man sätter fisk i varierande storlek. Jag vet att somliga föredrar betydligt större fisk, medan jag och många andra hellre fiskar på mindre fisk. Den mindre fisken är nämligen mer ytaktiv och acklimatiserar sig oftast snabbar än de större. Sätter de då fisk i olika storlek så borde alla bli nöjda.

Lite längre uppströms krokade jag ytterligare några fiskar, varav en av dem var en fantastiskt vacker öring på ca 50 cm. Sammantaget en riktigt trevlig förmiddag i Baltak, som nu får vila några dagar. Nu måste jag jobba vidare med Månadens fluga som jag hoppas kommer ut i morgon.

080916-2

Dagens största öring föll för en March Brown

Torrflugefiske i Baltak trots högt vattenstånd!

Publicerat Sunday, August 16, 2009

2009-08-15

090815

Kashmirströmmen i strax uppströms Bälteberga.

Semestern är slut, började jobba i tisdags. Men trots frihet och ledighet, är det ändå skönt att komma tillbaka till jobbet igen. Detta läsår kommer jag att arbeta halvtid på skolan och har därför fredag - måndag över till annat.

I går kväll blev suget ut till ån allt för stort. Med tanke på det fina morgonfisket tidigare i somras ställde jag klockan på halv sex.

Visst, en aningen morgontrött skall erkännas, men var ändå på plats ute vid ån före sju. Bestämde mig för att pröva sträckan ovanför bältebergabron, här brukar morgonfisket vara bra.

Omedelbart vakade en fisk försiktigt i ena strömkanten. Valde att vänta ut den, innan jag gick på och började kasta. Fem vak senare var det dags, en liten F- fly i storlek 18 fick förtroendet att börja. Ovan att fiska med "småflugor" på ett tag, skulle det ta några kast före ögat vant sig att följa den lilla flugan ute i den turbulenta strömmen. Men efter stund gick det ganska bra och jag kunde till slut styra flugan så att den följde fiskens linje så som jag önskade. Ett par kast senare kom den, det gula gällocket skrek öring före fisken hade krokats. En stark öring på 43 cm i verkligt god kondition kunde några minuter senare håvas, fotograferas och returneras.

090815-1090815-2

"Baltaköring" och förvildad regnbåge som båda föll för en F- fly

Samtidigt som öringen drillades började ytterligare en fisk vaka några meter längre uppströms.

Flugan torkades snabbt i skjortärmen, cdc- fibrerna i vingen blåstes ut och fettades in med ny Gink. Ett par vak senare var fisk nummer två krokad. Vaket syntes knappt ute i strömmen, flugan var plötsligt "bara" borta. Redan direkt förstod jag att det var tal om en regnbåge, helt galet rusade den runt i polen. Hopp och rusningar avlöste efter varandra. Ingen stor fisk med Baltakmått mätt, men i mitt tycke en perfekt regnbåge på ca 35 cm, helt förvildad. Jag lyckades kroka ytterligare ett par bågar till under morgonen på F- fly och March Brown innan det var dags att bege sig av hemåt igen.

Vattenståndet har ökat något den senaste veckan, vilket i sin tur kan påverka kläckningarna negativt. Under de morgontimmar jag var vid ån såg jag gul forsslända, mängder av en liten bäckslända som kallas "needle fly" samt en del nattsländor i stl. 14 dock inga mängder. Jag hittade dessutom en dagsländeart jag inte kunde artbestämma, kanske Du vet?

090815-3

Dagslända från Baltak

Öring, regnbåge och kantareller!!

Publicerat Monday, August 03, 2009

Fortsatt bra torrflugefiske i Baltak!

Uppe tidigt i ottan, och redan klar att börja fiska vid halvsju. Möjligen i senaste laget, fisket har nämligen tidigare varit bra redan klockan sex. Fallet har varit helt fantastiskt under de senaste besöken, det var därför naturligt att börja där. Första kvarten var tämligen händelselös och jag såg vare sig vak eller insekter. Trots att jag kommit för att fiska väljer jag ändå att invänta det första vaket innan jag börjar kasta. Just nu tycker jag att det är roligast att fiska på "target fish", alltså fisk man kan lokalisera.

Kort därpå avslöjar sig den första fisken strax framför mig. På tafsen sitter en Partridge & Orange som endfluga, en mycket liten brun våtfluga som mellanfluga samt en lättdressad March Brown som toppfluga.

Strax före flugorna driftat ner till vakplatsen ges dem en stigande rörelse upp mot ytan. Tafsen signalerar napp och sekunden senare har fisken rusat ut med mer än 15 meter lina, rakt ut i polen. Efter några "tacklingar" från båda håll kan jag snart återutsätta en ca 40 cm lång öring, dock ej någon "äkta". Fisken hade tagit endflugan, en P&O.

Nu satte det i gång att vaka ordentligt. Två nattsländearter började kläcka nästan samtidigt, en liten ca 4 mm lång och en mellanstor ca 8 mm lång, båda mörkt grå till färgen.

Bytte ut mellanflugan till en "cdc- nattis" i stl 16 för att om möjligt också täcka av ytskiktet. Även detta "team" fiskade bra och jag krokade ytterligare ett "gäng" fiskar som antingen tog på nattsländan eller den lättdressade MB. En av fiskarna var en öring på ca 55 cm. Inget märkvärdigt i sig kan tyckas, sådana fiskar fångas nästan dagligen i Baltak. Men de flesta fiskar som vakar i strömmen brukar mäta 30- 40 cm. Nu hade alltså även en av de större lyckats acklimatisera sig till ett liv i ån vilket annars brukar ta betydligt längre- Kul!!

090803b

Lättdressade March Brown i storlek 16.

Vid åttatiden hade kläckningarna avstannat. Fortsatte då att gå neröver och bestämde mig för att ge Bältebergapolens övre del en chans. Här var några sporadiska vak, ingen riktig "rise" men ändå tillräckligt för att hålla intresset uppe. Hade ett par fiskar här som tog på övre toppflugan, MB.

Fisket i ån är alltså ritigt bra just nu, särskilt torr- och våtflugefisket.

Efter fisket blev det ett par timmar i svampskogen, jag och Bosse hittade flera liter vackert gula kantareller.

Nästa fiske planeras till på onsdag, får se om det blir Baltak eller möjligen klubbån då….

090803a

Kläckning i Baltak

Publicerat Tuesday, July 28, 2009

Två spännande morgonfisken i Tidan- Baltak

I går morse bar av till Tidan Baltak strax utanför Tidaholm. Sommarfisket brukar vara bra här, förutsatt att vattenstånd och temperatur stämmer, och det gör det verkligen i år. Jag började med att fiska av polen nedanför odlingen med ett koppel spiderflugor på tafsen. Ingen större fisk visade sig förutom tre stycken riktigt små regnbågar. Den största av dem mätte knappt fem centimeter, något som kan tyda på lyckad regnbågslek kunnat ske i ån. Vid sjutiden började sädesärlor och forsärlor bli allt aktivare över ån. Ett stycke uppströms i "tjecknymfhöljan" satte två fiskar igång att vaka. Ytterligare en stund senare kunde jag se en hygglig mängd små ( 4- 6 mm) mörka nattsländor kläckas. I takt med att sländornas antal ökade, började allt fler fiskar att vaka. Jag fortsatte framgångslöst att fiska med mitt team av spiders över de vakande fiskarna. Bytte ut toppflugan till en lätt dressad March Brown i storlek 16 och hoppades på en förändring. Då flugorna fridriftade över en utvald fisk hände ingenting. Först då jag satte fart på flugorna och fiskade hem dem genom upprepade "induce take" så kom förändringen. Öringarna blev som galna. Jag vet inte hur många fiskar jag lyckades kroka men fisket var otroligt bra under en dryg timma mellan 07:15- 08:20.

090727

Jag fick även en del fisk på fridriftande F- fly i storlek 16 efter att de tröttnat på mina hasande våtflugor.

Gjorde ytterligare ett försök tillsammans med vännen Niklas i dag, samma tid. Men regnet trycket ner sländorna och torrflugefisket kom aldrig riktigt i gång. Detta till trots fick vi en hel del fisk än då, bland annat en mycket vacker regnbåge tagen på en Partidge & Orange i storlek 18. Niklas som hade position vid fallet krokade några fiskar på små mörka torrflugor.

Får se, det kanske blir en tur till i övermorgon……

Bäcksländenymffiske i Baltak

Publicerat Thursday, April 23, 2009

Fiskade tillsammans med Magnus från Göteborg hela dagen. Fisket var ganska bra redan direkt på morgonen och vi fick flera fiskar på bland annat bäcksländeimitationer utanför odlingen. Noterbart är att bäcksländenymfen satt som toppfluga vilket innebär att fisken måste tagit ganska nära vattenytan. Vid middagstid började ett par fiskar vaka sporadiskt ute i ruinpolen. Eftersom vi bara såg åsländor på ytan var det antagligen dessa som togs. Magnus som fiskade med två flugor, en imitation av en dun och en guldribbad haröra hängandes strax under fick till slut en av fiskarna att ta. Som vanligt under denna tid tog fisken det guldribbade harörat. Sammantaget en bra dag vid ån.

Tidan/Baltak

Publicerat Thursday, April 09, 2009

En skinande sol och blå himmel lockade fram förväntningarna om ett eventuellt torrflugefiske under dagen. Men liksom alltid under den här tiden på året lurar man sig själv. Man tror att våren är kommen i och med de första soldagarna. Men den låga vattentemperaturen gör fisken stel och ointresserad av att äta. Morgonfisket var riktigt uselt, det var bara Martin som tog ett par fiskar i odlingspolen. Först vid elva- tiden började det att nappa ordentligt. Jag fick tre fiskar i snabb följd, samtliga tog på djupt fiskade nymfer och "ägg"flugor. Inte ett enda vak under hela dagen!

En fantastisk dag i Tidan/Baltak

Publicerat Thursday, April 02, 2009

En fantastisk dag med början i Tidan/ Baltak tillsammans med Niklas. Vattenståndet i ån var helt perfekt och det var enkelt att komma åt de flesta ståndplatser som brukar hålla fisk. Men dessvärre var vattentemperaturen mycket låg. Då vi mätte ca 30 cm under ytan visade termometern på minus en halv grad! Fisket var av naturliga skäl mycket trögt. Men skam den som ger sig. Under en kort stund runt lunchtid blev det emellertid en kort stund av bra fiske. Jag fick själv några fiskar precis nedströms fallet på små romkornsflugor och husmaskar. Noterbart var att fisken tog flugorna extremt försiktigt.

Under eftermiddagen och kvällen gästade jag den mycket trevliga klubben "Karlskoga sportfiskeklubb" som föreläsare. Temat för denna gång var regnbågsfiske och moderna regnbågsflugor. Jag tycker att kvällen blev riktigt trevlig och jag kom inte i väg förrän efter klockan tio på kvällen......