Resumé av helgens fiske på Hökensås.

Publicerat Monday, September 07, 2009

Ulf och Patrik kom till Jönköping redan på fredag kväll. Som vanligt hade vi mycket att snacka om inför helgens fiske. Det skulle nämligen bli första gången som förra årets hela USA- gäng skulle samlas åter.
Trots mycket att snacka om så kom vi ändå i säng förhållandevis tidigt. Eftersom klockan ringde redan klockan sju nästa morgon visade sig detta att ha varit ett mycket klokt beslut.

Utrustade till tänderna plockade vi upp Niklas på vägen till Hökensås och Enesjön. Valet av sjö var inte planerat i förväg men efter goda rekommendationer av Marcus på Hökensås sportfiske så fick det bli Enesjön. Ingen av oss hade fiskat där sedan flera år, men det gjorde inte saken sämre. Förväntningarna var stora och vi hoppades alla på att sjön skulle bjuda på samma fina fiske som förr.

Vinden tryckte in mot parkeringsviken och eftersom vi var där för att ha det skönt och trevligt gick vi runt till motsatta läsidan. Mitt ute i sjön syntes flera fiskar hoppa likt "glada laxar". Beteendet såg helt onaturligt ut och vi kunde först inte förstå anledningen. Men beteendet skulle det senare visa sig bero på karplus.

Fisket i sjön var verkligen så bra som utlovats. Vi hade förutom dem som hoppade ute i sjön, ständigt vakande fiskar utanför oss, inom kasthåll. Patrik fick genast en fisk på en flytande myggpuppa. Stunden senare lyckades även Ulf kroka en båge på ett litet haröra. Regnbågarna var båda starka och bjöd på en riktig "sväng om".

090906-1

Höstbågen kunde inte motstå en Buse.

Jag och Niklas fiskade av den sidan av sjön som angränsar mot Sydvattnet. Utanför en av uddarna gick det flera fiskar och plockade i sig det som kom drivandes med vinden. Eftersom jag inte såg några insekter på ytan så fick det bli till att ge fisken flera valmöjligheter. Som toppfluga knöt jag på en klassisk Green Peter # 12, mellan fluga en Brown mallard & teal och som ändfluga en mörk våtfluga.

Med flugorna liggandes på vattenytan framför mig stod jag startklar med linan i handen, inväntande nästa vak. Då det väl kom låg flugorna utplacerade tätt intill sekunden efter.
Toppflugan, Green Peter, togs genast i ett våldsamt vak så att vattnet stänkte. Bågen var stark och drog ut ett bra stycke backing före en seglivad fight kunde påbörjas. Fisken vägde väl si så där 1,5 kg och var i verkligt god kondition.

Vi hade en fantastiskt trevlig dag som bjöd på den ena naturupplevelsen efter den andra. Ständigt jagade en hel Storlom- familj runt om kring oss och man viste aldrig var någonstans de skulle dyka upp där näst. Dessa djur kan dyka otroligt långt och plötsligt så dyker en av dem upp precis framför spötoppen. Kul att kunna skåda dessa vackra fåglar på nära håll.

090906-2

Ulf sätts på prov av en stark höstbåge.

Fisket var verkligen på topp, alla fick fisk och somliga fick flera stycken. De flugor som bäst fungerade var Buzzers, Black & Peacock, Busen, haröra och vit Booby.

Redan klockan sju gav vi upp dagen för att senare hemma i Jönköping äta middag, skratta och njuta i goda vänners lag. Men, vi trots att kvällen var trevlig så längtade vi redan till nästa dags fiske, i Lilla Havsjön.

Söndag

090906-3

Hela gänget sitter samlat på smitten.

Sent på förmiddagen nästa dag var vi på plats vid stockaviken i Lilla Havsjön. Redan direkt såg vi flera fiskar vaka inne i viken. Efter en stund såg vi anledningen, den "biega" dammsländan hade börjat kläcka.

Jag fiskade med tre stycken små fasanstjärtnymfer i storlek 14 och 16. För att inte göra fisken misstänksam så använde jag dessutom en mycket lång tafs på hela 6 meter. Redan vid första kastet inne i viken togs en av nymferna. Jag var dock inte beredd och missade hugget. Men jag skulle snart få en chans till och då fungerade krokningen. Fisken var i mycket fin kondition och i perfekt storlek (ca 1kg), om man är ute efter ätande fisk förstås.

Efter att fisk nummer ett släppts åter så dröjde det inte länge förrän nästa fisk tog. Denna gång hade jag en flytande Buzzer som toppfluga. Flugteamet fiskades hem genom en långsam handtvist, då plötsligt så jag en ljus mun närma sig toppflugan. Det var naturligtvis en fantastisk upplevelse att kunna följa regnbågen hela vägen upp till flugan.
Även denna fisk bjöd på en ordentlig omgång.

Fisket i L.Havsjön var liksom i Enesjön mycket bra under hela dagen. Noterbart är att fisken verkade gå i grupp eftersom det ofta hände att flera fiskar hugg efter varandra. Där emellan kunde det vara helt stendött tills en ny grupp med fisk dök upp igen.

Fisket under dagen var helt och hållet präglat av dammsländorna. Periodvis kom också en del regnbåge i gång och vakade. Men trots en del ytaktivitet så var det ändå fiske med smånymfer som gav resultat. Vi fiskade inne i stockaviken hela dagen och ständigt var det något på gång.

Eftersom patrik skall vara kvar ännu en dag så kanske det blir ytterligare ett besök i L. Havsjön redan i morgon.

Flugor som funkade bäst för oss var: Fasanstjärtnymf # 14 och Buzzers # 12.