Lyckade flugbindarträffar och kul fiske i Karlskoga

Publicerat Sunday, December 13, 2009

Aldrig hade jag väl vågat tro att intresset för flugbindning skulle bli så stort som det är just nu. För andra gången på kort tid arrangerades i torsdags en flugbindarträff på Lennart Bergqvist flugfiske i Göteborg. Temat denna gång var tjecknymfer och under kvällen hann vi binda sex stycken olika mönster. Flera av deltagarna var med även vid förra träffen, men några nya ansikten fanns där också. Jag tycker att flugbindarträffen var mycket lyckad och längtar redan till nästa, då temat är "mjukhacklade våtflugor". (Jag lovade att lägga ut mönsterbeskrivningen på de mönster som bands, de kommer i veckan)

Även fredagen var inbokad för en flugbindarträff. Det var den anrika klubben "Karlskoga sportfiskeklubb" som stod för arrangemanget. Jag har haft en stående inbjudan att "testfiska" en av klubbens sjöar men aldrig riktigt haft läge. Denna fredag stod det därför inskrivet både fiske och kvällsaktivitet på schemat.

Efter en dryg bilfärd över bland annat Tiveden, kom jag upp till Karlskoga vid lunchtid. Tomas hade förberett kaffe och lunchmackor så att vi snabbt skulle komma iväg upp till sjön. På väg upp, för det var verkligen upp, berättade Tomas att det i området finns mycket varg. På flera ställen låg breda sandbäddar utplacerade över vägen, för att "fånga" eventuella spår. Stämplarna analyseras sedan av länsstyrelsens rovdjursexperter.

091212-1

Dagen efter vårt besök låg sjön täckt av centimetertjock is.

Efter en stund var vi äntligen framme vid sjön, eller snarare en stor tjärn omgiven av både myrmark och en rejäl bergknalle. Temperaturen låg på modiga en grad och det luktade snö i luften. Mer än halva sjön låg istäckt. Men trots kylan såg vi ändå ett par trötta fjädermygg som satt kvar länge på vattenytan före dem lyfte. Snart bröts tystnaden av en vakande regnbåge, klart nåbar för Tomas.
Kort därpå låg hans flugor vackert placerade i den förmodade fiskrutten. Minuten senare var dagens första regnbåge krokad och drillningen var i full gång.

Efter att fisken hade krokats av visade han sitt "specialtackel" för fiske med fjädermygg. Som toppfluga använder han en kläckare med en vit foamcylinder. Ifrån kläckarens krokböj har han knutit fast ytterligare en meterlång tafs och i ändan på den en röd fjädermyggpuppa. Flugorna fiskar han helt stilla, den ena i ytfilmen och den andra hängandes en meter där under. Nappet signaleras genom att den flytande flugan dras ner under vattenytan då den undre flugan tas.

091212-2

Ännu en båge har lurats att ta den röda fjädermyggpuppan.

Det såg ganska bekvämt ut då Tomas fiskade. Han kastade bara ut flugorna och lät dem sedan ligga still och sköta sig själva. Då och då dök kläckaren, varefter Tomas svarade med att göra ett snabbt mothugg.
Även jag lyckades kroka några stycken, på en röd fjädermyggpuppa, men bara en av dem följde med hela vägen in till håven. Tomas lyckades desto bättre och jag vet ärligt inte hur många han lyckades fånga under den korta turen.

Kvällen ägnades helt åt flugbindning i klubblokalen tillsammans med tolv stycken mycket trevliga medlemmar. Kvällens tema var "materialkunskap" och vi hann med att grundligt gå igenom tre stycken stora materialområden. Tack alla medlemmar i Karlskoga sportfiskeklubb för en heltrevlig dag i såväl sjön som i klubblokalen!

Nästa vecka hoppas jag på en tur till Tidan, om vädret förstås tillåter.