Äntligen vakar öringen!!

Publicerat Friday, May 17, 2013

Jisses vilken härlig vår det har varit, tänk att vi faktiskt hade is här för bara några veckor sedan. Mestadels har mitt eget fiske varit riktat till västkustens fantastiska havsöring. Som vanligt håller jag mig helst på Orust som verkar hålla hur många bra fiskeplatser som helst. I år har dessutom fisket varit näst intill galet bra, kanske det bästa någonsin. Visst, det har för vår del sällan varit tal om några verkligt stora öringar men oftast så har de ändå varit skapliga och välmatade.

130515

Havsöringarna har verkligen gillat färgglada flugor under våren.

För ett par veckor sedan fick vi årets första öring på arrendesträckan med torrfluga. En riktigt fin öring på 47 cm, som tog på en palmerhacklad oliv torrfluga. Visserligen har endast ett fåtal Rhodani synts till ännu men ändå verkar det som att öringen redan nu går upp och tar imitationer av dem. Där efter har mitt eget öringfiske uteslutande handlat om just torrflugefiske.

Även i klubbsjön, Hökensås utanför Habo, har vi haft bra torrflugefiske med flytande imitationer av fjädermygg. Öringen tar dem kläckta myggen medan regnbågen ännu inte riktigt verkar ha fattat galoppen med att jaga mot ytan.
Bäst fiske har vi haft med små CdC-imitaioner i storlek 16 och 18, exempelvis F-Fly, Frisörmyggan eller vanliga Black Gnat.
Nu i helgen blir det åfiske för hela slanten, trots att kläckningarna är något försenade så har öringen nu äntligen börjat vaka ordentligt.
Skit fiske!!

Keith Fulshers original

Publicerat Tuesday, April 16, 2013

Jag måste bara få slå ett slag för legenden Keith Fulshers kommande artikel om Thunder Creek i nästa Fly&Tie. Jag hade en sådan makalös tur i samband med att jag letade efter material till en artikel om en av Catskill-flugbindarna. Men inte ens Jim Krul på Catskill Fly Fishing center kunde hjälpa mig. Han har kontakt med de flest och för att hjälpa mig satte han mig i kontakt med Keith Fulsher. Ett par dagar senare låg Keith´s färdiga artikel i burken. Därtill kom 6 originalflugor på posten ytterligare en vecka senare, gissa om jag var glad.

Jag måste erkänna att jag blev något förvånad över hur pass lättdressade hans Thunder Creek är. Men håll med om att den är fantastiskt snygg.

130415

Keith Fulshers originalfluga är bunden med bucktail.

Årets första nymföringar!

Publicerat Monday, April 15, 2013

Så där ja.... det är tag sedan jag skrev på bloggen senast. Kanske hade jag tänkt lägga ner den helt, på grund av att tiden helt enkelt inte finns. Men samtidigt har det känts som att jag hela tiden velat hålla den vid liv, att fortsätta det som så många uppskattade. Så därför gör jag ett nytt försök, men det kanske inte alltid finns utrymme att skriva lika mycket som tidigare år. Men information om fiske, flugor och vatten i korthet lovar jag.

Först ut vill jag faktiskt berätta om att just i dag är en himskans bra dag, jag har nämligen fått årets första nymföringar i åná. Riktigt trevligt, inte minst eftersom jag faktiskt inte alls trodde att det skulle gå. På grund av låga flöden så är våra strömmar här i södra Sverige förhållandevis låga och klara, snudd på kristallklara faktiskt.
Vattentemperaturen visade modiga 2,7 grader vilket inte är särskilt optimalt för ett lyckat öringfiske. Nåväl, testade lite av varje tills jag slutligen knöt på en olivfärgad Flosslarv, då hände plötsligt allt på en gång. Eftersom flera av strömpartierna är för låga för att hålla någon fisk så verkar det som att flera öringar trängs vid de djupare hålorna, alltså de annars optimala platserna som annars upptas av den större fisken.

I den ena hålan fick jag två öringar, en på 32 cm och en som mätte 36 cm, båda välmatade och i bra kondition.
Efter att ha fridriftat nymfer ett par timmar bytte jag för nöjes skull över till en nedströmsfiskad svart våtfluga. Napp vid första kastet, antagligen togs den för en driftande bäcksländenymf-kul var det i alla fall. Bäcksländenymfer har jag hittills inte sett särskilt många, men i Baltak såg vi en hel del förra veckan. Stora rackare som om någon vecka borde finnas i tillräckligt stora antal för att locka upp fisken till en torrfluga.

130414

Årets första öring tog på en Flosslarv.

Säsongsstart på Åsen

Publicerat Sunday, April 01, 2012

Utanför fönstret virvlar nysnön triumferande, som ett bevis på att vintern ännu inte gett upp.
Men det är bara tillfälligt, våren är här och flugfiskesäsongen har startat för länge sedan.

Bloggen har jag ständigt dåligt samvete för att inte hinna med, men ska försöka ta mig i kragen nu när det finns något att berätta om.
I måndags fiskade vi i Strandgölen, fisket var verkligen varierande under dagen. Förmiddagen bjöd på några hugg, missade fiskar och ett par krokade. Det var färggranna flugor som gällde, starkt rosa i marabou.

120331-1

Martins vackra hanfisk tog en rosa maraboustreamer.

Tappade en fisk nästan direkt på en flytlinefiskad flicksländenymf, men efter det hände verkligen inget. Det var först efter att jag bytte till sjunklina och flytbaggar som nästa fisk tog. Dessvärre är jag nog lite ringrostig eftersom jag lyckades riva av tafsen på båda fiskarna.
Martin Ågnell lyckades betydligt bättre, även han krokade ett par fiskar som han dessutom lyckades bärga hela vägen in till land. Den ena hanfisken, på tre kilo plus, var ett verkligt praktexemplar som åtminstone får mig att längta tillbaks till Strandgölen igen.

I går valde jag att fiska i Bastugölen i stället, hade hoppats på årets första torrflugefiske efter öring. Tyvärr blåste fisket sönder, vare sig fjädermygg eller öring visade sig.
Första timmen fiskade jag med flytlina, en svart flymf och en flicksländenymf. Inget hände, fisken verkade helt enkelt inte där. Bytte sedan till sjunklina i kombination med en vit och en svart flytbagge. Då flugorna fiskades helt nära botten tog fisken. Nappen kom stup i kvarten och eftermiddagens sista timmar bjöd på verkligt bra fiske.
Men fortfarande gäller tydligen att presentera flugorna väldigt bottennära, fisken verkar ännu inte alls intresserad av att söka födan högre upp i frivattnet.

120331-2

Det finns gott om troll- och flicksländenymfer i sjöarna.

Flugbindning och ett kallt Baltak

Publicerat Tuesday, January 31, 2012

Min vän Anders Ström brukar säga att lusten för flugbindning ökar i takt med att ljuset tilltar, tänk vad rätt han har.
Att dessutom vädret i sig gjort eftermiddagarna längre gör inte suget direkt mindre.
Men vad sjutton ska man börja med, vilka behov finns och vilka askarnas rader eller fack har behov av påfyllnad inför den kommande säsongen?

Jag hamnar alltid i sådana bryderier före jag väl kommer igång. Bäst fungerar det att göra en långsiktigt plan innehållande flera olika flugtyper som sedan bockas av allt eftersom dom binds.
Det behövdes inte någon längre granskning i askarna för att komma på vilket det första projektet skulle bli, Danicor.
Då jag binder till mina privata askar lägger jag gärna ner lite extra jobb på flugorna, mest för att inte tappa tekniker eller fingerkänslan för vissa moment.

120130-3

Danica, Spent spinner med mörka vingar av cdc.

Jag band Danicor hela veckan och det blev ganska många till sist. Mest nöjd blev jag med imitationerna av "spentisarna" bundna med utslagna svarta cdc-fjädrar som vingar. För att ytterligare förstärka vingarnas glans band jag in en gles bunt av vita polygarnfibrer längs vingarnas undersida.

Det har också varit en trevlig flugbindarträff, hemma hos Ulf under helgen. Vi var sju bindglada grabbar som träffades för att tjöta, längta och diskutera kommande säsongs alla fisken vi tänkt göra. Johan Söderberg och Ulf band mycket småflugor så som F- flies och mininymfer medan Patrik, Claes, Dima och Martin band lite större doningar. Martin hade fullt upp med att binda flugor inför sin stundande fisketur till Nybroån.
För egen del blev det tvärtom rejält många jigg- och tjecknymfer i varierande storlekar. Ibland är det nämligen bra att sitta ner och binda ett rejält antal "grund"flugor som man vet kommer att gå åt under säsongen.

120130-1

Vid fallet har vattnet kravat ordentligt.

I måndags blev det en tur till Baltak, gissa om det var kallt i vattnet. Jag har köpt ett nytt Euronymf- spö från Sage som bara tvunget skulle testas.
Redan från början knöt jag på tre rejäla nymfer, var av den ena ett rejält romkorn.
Fisket var väl kanske inte så där superbra, men till sist gav det med sig. Det var uteslutande regnbåge som nappade, samtliga dessutom på romkornet.
Förutom i zon 1 där jag fick alla fiskar testade jag utan framgång också vid Bälteberga och vid ruinpolen.

120130-2

Romkornen fungerade klart bäst.

Till helgen blir det mer flugbindning, denna gång i form av den stora flugbindarträffen som jag, Håkan Karsnäser, Patrik Johansson och Niklaus Bauer håller tillsammans på Hökensås.

Vintern är här!

Publicerat Monday, January 23, 2012

Patriks om mitt äventyr fortsatte med att göra ett nytt försök i Lilla Havsjön, råken bredvid hopptornet kanske trots allt fortsatt skulle ligga öppen. Men väl framme vid sjön grusades vår väl optimistiska förhoppningar, nattliga minusgrader satte stopp för fortsatt flugfiske denna vinter.
Nå väl, skam den som ger upp- eller vad man nu säger. Snabbt fann vi oss ett alternativ och styrde kosan mot Baltak i stället.
Ofta fungerar vinterfisket på Åsen och i Baltak på följande vis: Om vintern är tillräckligt mild fryser inte sjöarna och man kan fiska där. Däremot finns inget som håller tillbaks nederbörden från att rinna ut i Tidan, som då ofta går hög och är svårfiskad.
Men då vintern bjuder köldväder så att sjöarna fryser, håller å andra sidan Tidan en ganska trevlig vattennivå. Nu har vintern kommit på allvar, åtminstone säger de sakkunniga så, och på sjöarna ligger det 4- 12 cm is. Baltak har däremot börjat komma i form, så katten vet om det inte blir en tur dit snart igen.

120123-1

Patrik krokade många fina mindre bågar i Home pool.

Då jag och Patrik fiskade i Baltak för en vecka sedan var vattennivån i mitt tycke väl hög för att fisket ska vara trevligt. Däremot var det ingalunda något dåligt fiske vi bjöds, det nappade nämligen lite var stans. Patrik höll sig vid Home pool och hade bra fiske med framför allt romkorn. Jag själv hade svårt att finna en plats där det lönade sig att nöta på, men fick fisk både framför bron, vid fallet och i kanalen. De flesta bet på harörenymfer eller husmaskar, alltså inte någon framgång för mig då det gällde romkornen.

120123-2

Fluo.orange har fungerat bra den senaste tiden.

Senaste tiden har nästan varje vaken timme gått till att färdigställa nästa nummer av Fly & Tie. Jaha, vad säger man då....att det här är ett fantastiskt bra nummer som bara måste köpas?
Okej, så här ligger det till, det blir mycket flugbinding; CdC, Mus och Green Highlander. Dessutom blir det spännande reportage om fiske i Piteälven och Vellach men också en bra artikel om vinterfiske efter stor havsöring längs Svenska sydkusten. Valet är alltså ditt, passar någon av ovannämnda rubriker så kanske tidningen kan vara något för dig.

Nu går den mesta tiden till flugbindning, håller på som bäst att planera upp nästa säsongs behov. Märkligt att vi behöver så många olika flugor i våra askar när vi egentligen bara använder något dussin, åtminstone är det så för mig.
Fast å andra sidan skulle själva flugbindandet och drömmarna som växer fram vid städet bli så mycket fattigare utan alla dessa mönster.
Nu ska jag göra några Danicor, förmodligen blir det både kläckare och spentspinners för man vet ju aldrig.

Med torrfluga på Hökensås!

Publicerat Monday, January 09, 2012

Egentligen borde spöt ligga på hyllan, fluglinan hänga insmord i rejäla slingor på en galge i garderoben. Men så har det inte varit, till skillnad ifrån de tre senaste åren så har det gått utmärkt att fiska fram tills nu. Tiden runt jul bjöd exempelvis på ett fantastiskt bra rödingfiske i Lilla Havsjön och dagarna före nyårsafton ett galet bra regnbågsfiske i samma sjö.

Visst i stort sett alla sjöar har legat infrusna ett tag men just Havsjön har kämpat emot ända in i det sista. Julaftonens rödingfiske var verkligen fantastiskt, visserligen vakade regnbågen ganska idogt utanför mig men eftersom jag på förhand hade bestämt mig för att försöka fånga en röding så höll jag mig till streamerfiske.

120109-1

Fjällröding i Havsjön är ett trevligt inslag.

Redan vid tredje kastet tog en mörk hanfisk flugan, kampen var väl si så där men det var ändock en röding.

Platserna runt bryggorna var bäst och det var bara där som rödingen nappade. Dagen till ära, det var ju trots allt julafton, tog jag med två av rödingarna hem. Den ena levererades till mormor som sedan sina uppväxtår i Jämtland naturligtvis håller fjällrödingen som en högt skattad matfisk.

Några dagar senare var det dags att göra ett nytt besök, denna gång var Petri med mig. Vi fiskade oss runt sjön men mötte inte någon röding alls den dagen. Däremot fiskade Brandstorpaviken, djupviken innanför Sommarudden och Vassviken extremt bra. Regnbågarna nappade som besatta inne i vikarna och det verkade nästan som att de stod samlade i stim på vissa platser. Bäst fungerade tveklöst orangefärgade streamers, vi fick även några på svart.

120109-2

Petri ska just kroka av en av Vassvikens regnbågar.

Patrik Johansson fiskade i Havsjön här om dagen och trots endast en liten öppen yta i sjön så lyckades han ändå med bedriften att fånga en regnbåge på torrfluga! Förutom den han fångade såg han dessutom ytterligare några fiskar vaka. Jag har nog aldrig hört talas om något så tidigt torrflugefiske på Åsen förut. Här om dagen hade vi tänkt fiska i Havsjön igen, men nu ligger den helt frusen, därför blev det en tur till baltak i stället, om det går det att läsa på bloggen i slutet på veckan.

God jul och gott nytt år!!

Publicerat Friday, December 23, 2011

God jul 2012

Fantastisk vecka i USA!

Publicerat Monday, November 28, 2011

Huvudet känns nästan som mos, nattens uteblivna sömn gör att man återigen funderar på om det verkligen är värt att göra dom där resorna till USA.
Med närmre eftertanke så är det nog det i alla fall, för "jisses" så mycket inspiration och intryck en sådan resa ändå fyller en med.
Vi åkte förra fredagen för att bland annat delta i flugbindarmässan "The International Fly tiers Symposium" i New Jersey. Vi var hela elva representanter ifrån Sverige; Niklas Runarsson, Håkan Karsnäser, Niklaus Bauer, Tobbe Hedin, Niklas Dahlin, Jan Edman, Ulf Hagström, Martin Ågnell, Patrik Johansson, Claes Johansson och jag själv.
Vi fick mycket uppmärksamhet och den Svenska skaran flugbindare fick sitta på första parkett och syntes nog mest av alla. Temat och namnet för årets mässa var mycket passande "How Swede it is".

Symposiet är verkligen fantastiskt där framför allt flugbindare från hela USA möts för att lära av varandra. Jag träffade flera mycket spännande människor så som Garry Borger, Bob Jacklin och Theo Bakeelar för att nämna några.
Jag vet också att några av de svenska killarna särskilt gillade att träffa medlemmarna ur Catskillgänget, i Sverige har vi ju numer också en trogen Catskillklan- kul värre!

111128-1

Intresset för de internationella flugbindarna är alltid stort.

Under måndagen åkte några av oss vidare upp till Catskill och Roscoe för att inta vårt boende vid Catskill Flyfishing Center. Oj vilken fantastisk gästvänlighet vi möttes av, Jim Krul och Ted Patlen hade verkligen gjort allt för att göra vårt besök så bra som möjligt.
Vi bodde som kungar, på utlagda madrasser i ett klassrum belamrat av fiskeprylar längs väggarna. Känslan var nästan den samma som då man var liten och var på träningsläger. Bör i sammanhanget också nämna att nivån inne i rummet ungefär var på samma nivå som för 25 år sedan.

111128-2

I klassrummet band vi flugor på kvällarna.

Redan tidigare hade vi blivit varnade för att fisket i området skulle vara dåligt och att säsongen var över sedan länge. Men föga förstod vi vad det verkligen skulle innebära, vi hade nämligen ett för säsongen mycket trevligt torrflugefiske under alla dagar utom en. Det var framför allt två mindre dagsländearter som kläckte motsvarande stl. 16 och 20. Dessutom kläckte det under torsdagen också en hel del nattsländor. Det är egentligen ganska otroligt då man tänker efter, klimatet är ungefär som här hemma men trots det så kläcker det både dag och nattsländor i tillräckliga mängder för att fisken ska börja vaka.

Ett särskilt trevligt fiske hade jag under den sista eftermiddagen i Willowemac längs "Powerline pol´s" djupkant. Plötsligt satte flera fiskar i gång att vaka ivrigt efter vad jag bedömde var dagsländor. Visst, på vattenytan kom långa stråk av dagsländor drivandes så en sådan gissning var alltså ganska logisk. Jag fiskade med en olivfärgad F-fly i storlek 20 och fick också flera fina öringar. Så slog det mig att jag borde undersöka maginnehållet i nästa öring. Med hjälp av magpumpen var det hela snabbt gjort och döm till min förvåning då hela pipen var täckt av nykläckta nattsländepuppor!

111128-3

Håkan Karsnäser håvar en torrflugeöring från Willowemac.

Också vid centrat träffade vi flera mycket spännande människor, bland annat kom den erkänt skickliga kastinstruktören Joan Wulf på besök. Vi hann inte snacka särskilt mycket men det var ändå kul att ha fått träffa henne.

Nu är det åter dags att ta tag i vardag och jobb, nästa nummer av tidningen ska just påbörjas. Det ska bli riktigt kul för materialet ser verkligen lovande och intressant ut. Bland annat ännu mer flugbindning, jag älskar flugbindning, hoppas också fler gör det.

111128-4

Joan Wulf i mitten visar sitt specialkast.

Dessutom vill jag här också lägga fram några av nästa års flugfisketräffar, dem kommer givetvis också att läggas in på hemsidan under nyheter.
Följande träffar/ kurser kommer att ske under vår/ försommar. Anmälan görs antingen direkt till mig eller till Hökensås Sportfiske: 0502 23000.

Datum                    Rubrik                                     Kostnad
27-29/ 4      Vårflugan/ Hökensås                             Ca 2975:-
18/ 5          Nybörjarkus strömmandevatten                    1250:-
21/5           Catskillflugor och torrflugefiske/ Baltak  (Ny)  1250:-
9/6 Flugbindning- Hökensåsflugor/ Nattfiske Strandgölen   1350:-

Tidning, radio och en flugbindarträff!

Publicerat Sunday, November 13, 2011

Novemberfisket på Åsen är verkligen så bra som man kan önska sig. Jag har fiskat i Havsjön flera gånger den senaste tiden. Inte särskilt långa stunder utan istället koncentrerat fisket till de heta timmarna före skymning. Vaken blir allt tätare desto längre dagen går och kvarten efter skymning har oftast varit extremt bra. Visst, är man ute efter antal kilon fångad fisk så blir man säkert besviken för i det här fallet så är det fisket i sig som gör besöket värt.
Både regnbåge och även öring patrullerar kanterna periodvis runt hela sjön. Mestadels verkar det som att det är fjädermygg som står på menyn, både vingade och puppor. Jag har uteslutande inriktat mitt eget fiske efter fisk som jag först har sett vaka, oftast med en liten flytande Buse på tafsen.
I fredags fiskade jag tillsammans med Martin L, från Mariestad. Till en början var fisket lite si så där men liksom alla andra dagar kom det igång vid skymningen. Jag fick en regnbåge och en öring, den senare tog vid brantkanten på den tidigare omnämnda Busen.

111113-2

Något förvånad blev jag då en öring tog torrflugan.

Det har hänt mycket annat spännande under veckan som gått, jag blev exempelvis intervjuad av i radioprogrammet Flugfiskeradion. Till en början kändes det lite pirrigt, men allt eftersom frågorna kom kändes det hela tiden bättre. Ämnet tjecknymffiske som programmet handlade om har jag ju ägnat mig åt i många år så det kändes ganska bra att tala om. Vill du lyssna på programmet så kan du gå in på den här länken. http://www.flugfiskeradion.se/2011/11/tjeckiskt-och-annat-nymffiske-med-johan-klingberg/

Nu i veckan blir också tidningen färdig, men gode tid vad mycket jobb det har varit. Dessutom har jag också påbörjat nästa nummer som kommer att innehålla väldigt mycket flugbindning. Bland annat kommer en superspännande artikel om hur man binder en läcker kräfta skriven av Igor Stancev. Dessutom ytterligare en artikel av Holländaren Johan Put om hur han binder en superrealistisk bäcksländenymf. Men trots att den ser riktigt avancerad ut så kan även den med några års erfarenhet binda den med hjälp av alla 30 steg för steg- bilder. Tur att man inte har tagit alla dem bilderna!
Om du är intresserad av den nya tidningen Fly & Tie, så finns nu ett specialerbjudande 159 kronor för tre nummer samt en flugask med tio flugor. Kolla i sådana fall in den här länken.

I morgon blir det åter igen en tur till Lilla Havsjön, hoppas på torrflugefiske. Jag ska försöka hinna med att berätta om hur det gick redan i veckan.

111113-1

Den gångna veckan har det varit mycket dimma vid sjöarna.

Just det ja, höll på att glömma februariträffen på Åsen.
Första helgen i februari kommer jag och Håkan Karsnäser tillsammans med ytterligare två instruktörer att återigen arrangera den populära flugbindarhelgen på Hökensås.
Hör gärna av dig om du är intresserad. Mer information kommer att läggas ut på hemsidan i slutet av månaden.